blogi










site statistics


Blog > Komentarze do wpisu
Historia autobusów warszawskich.



Pierwsze warszawskie autobusy były piętrowe. W 1920 roku sprowadzono z Wiednia ze szwajcarskiej firmy Saurer partię autobusów z tzw. imperiałami, czyli piętrami, na które wchodziło się po schodkach umieszczonych w tylnej części karoserii. Po nich nadeszły autobusy firmy Benz z nadwoziami zwykłymi i przystosowane do nich wozy doczepne.

Wprowadzanie autobusów odbywało się z oporami, ponieważ przeważała opinia, że w mieście praktyczniejsze są tramwaje. Rozwojowi przeszkodziła wojna w 1920 roku. Cały ówczesny tabor, który stanowiło 11 autobusów, zarekwirowało wojsko do przewożenia żołnierzy.

W 1921 roku tabor autobusowy składał sie z 43 wozów silnikowych i 6 doczepnych. Komunikacja autobusowa nie rozwijała się, ponieważ dalej przeważała opinia o wyższosci komunikacji tramwajowej. Jeśli gdzieś zbudowano tory tramwajowe, tam autobusy znikały. Ostatecznie w 1926 roku ruch autobusowy został zakończony.

Przez pewien czas w 1924 roku kursował na Bródnie autotram. Był to autobus na szynach - w autobusach marki Benz koła autobusowe zastapiono tramwajowymi. Gdy linia została zelektryfikowana, puszczono tam normalne tramwaje.

Ponownie powrócono do autobusów w roku 1928 ale z nowym taborem. Urządzono, jakbyśmy dziś powiedzieli, konkurs, który wygrał francuski autobus "Somua", dobrze sobie radzący w Paryżu. Pierwsze 11 wozów przyszło wiosną 1928 roku. Wejście do autobusu znajdowało się na tylnej platformie. Było tu miejsce dla 12 stojących osób. Wewnątrz były 32 miejsca siedzące. Od platformy wejściowej odgradzały wnętrze przesuwane drzwi. Wspólne wejście i wyjście potem zastąpiono dwoma oddzielnymi. pokaż powiększenie

Na ulicach Warszawy pokazały się również autobusy marki "Ursus". Zostały wprowadzone przez organizację Społeczna Komunikacja Autobusowa, założoną przez Związek Przyjaciół Wielkiej Warszawy i Towarzystwo Przyjaciół Żoliborza. Nie za bardzo nadawały się one do warunków miejskich, ponieważ zabierały zaledwie 20 osób.

Pierwszą magistracką linią autobusową, uruchomioną w 1928 roku, była linia "A". Jej trasa miała długość 3.5 km. Zaczynała sie na pl. Teatralnym, kończyła na pl. Zbawiciela, potem została przełużona do pl. Unii Lubelskiej. Obsługiwało ją 8 autobusów, jeżdzących co 6 minut. Jazda trwała 18 minut. Po sprowadzeniu kolejnych autobusów utworzono linie: A-bis i C. W latach 1930 - 1934 uruchomiono pięć następnych linii: B, D, E i F.

Społeczna komunikacja Autobusowa jeździła na 4 trasach.

W połowie 1936 roku pojawiły sie na ulicach Warszawy polskie autobusy "Zawrat", montowane na podwoziach szwajcarskiego Saurera. Były to duże autobusy, z 50 miejscami siedzącymi. Miały jednak wadę, były mało zwrotne jak na warunki miejskie. W związku z tym Zarząd Miejski cały czas wypróbowywał inne marki autobusów. pokaż powiększenie

Przed wybuchem wojny było razem 17 linii autobusowych o łącznej długości trasy 71 km. Ruch obsługiwało 128 wozów.

6 września 1939 roku po wezwaniu płk. Umiastowskiego, większa część autobusów pojechała na wschód. Pozostałe wznowiły komunikację. W listopadzie Niemcy wstrzymali ruch autobusowy a wozy w większości wywieźli do Niemiec i do Krakowa. Po wojnie odnaleziono 8 wraków autobusów Somua i Chevrolet i po wyremontowaniu służyły Warszawie do 1949 roku.

Zdjęcia pochodzą z dodatku do "Życia Warszawy", 1982.

piątek, 25 kwietnia 2008, eela

Polecane wpisy

  • Wystawa "Europa zmienia Warszawę"

    Z Urzędu Miasta, z Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego (FE), Wydziału Projektów Rozwoju Regionalnego otrzymałam informację o imprezie plenerowej

  • 69 rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

    Sierpniowych dni poległą chwałę Jakże zapomnieć i jak przeżyć Miłością wielką swych żołnierzy spłonęło miasto me wspaniałe... Została tylko cisza pusta, dymiący

  • Warszawa 1935

    W tę jedną godzinę przed świtem, Gdy w sennej martwocie trwasz, Odkrywam zasnutą błękitem Twą młodą, Warszawo, twarz. Dzwoni samotny mój krok, Gdy idę w tę noc

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: Mirek, *.sofrecom.pl
2008/04/25 11:53:25
Gdzie było zrobione zdjęcie, które jest jako pierwsze?
-
2008/04/25 12:05:04
Na placu Krasińskich, w tym miejscu teraz stoi budynek sądu i jest też przejazd.